"Pluk de dag," zegt directeur Dina!

De directeur van Villa Temporis praat over de werking in haar huis.

14/03/2024

We waren benieuwd naar de verrassend verbindende inzichten van Dina Pavone, directeur van Villa Temporis, dus brachten we haar een virtueel bezoekje!

Dag Dina, jij hebt 43 jaar ervaring in de zorg en 16 jaar in de ouderenzorg, dat kan tellen. Wat is je in al die jaren bijgebleven als leukste evenement in Villa Temporis?

De playbackshow onlangs was echt een toppertje. Die werd gebracht door zorgkundigen uit Vilvoorde, mijn vroegere werkplek. Sowieso zetten we sterk in op activiteiten en bieden we een hele waaier aan onze bewoners aan, van een mosselfestijn tot muziekoptredens of een dierenboerderij.

Worden nieuwe bewoners ook meteen betrokken bij de activiteiten?

Zeker en vast. We vragen heel bewust om de opname in de voormiddag te laten gebeuren, zodat de nieuwe bewoners het huis, hun medebewoners en de medewerkers al een beetje kennen voor ze gaan slapen. Ze mogen hier dan samen met hun familie ’s middags eten en worden verwelkomd door alle aanwezige medewerkers en directie. We stellen hen ook voor aan hun medebewoners op de afdeling. In de namiddag kunnen zij dan beginnen met hun eerste animatie-ervaring. Dat is steeds een leuk moment en zo kunnen ze de moeilijke emoties die de eerste dag met zich meebrengt even een beetje vergeten.

Wat gaat er vooraf aan het effectieve onthaal van een bewoner?

We organiseren altijd een rondleiding, liefst met de bewoner erbij als hij/zij mobiel is of niet in het ziekenhuis verblijft. Enkele bewoners stellen zich voor en beantwoorden eventuele vragen. Zij vertellen hun verhaal aan de kandidaat-bewoner of de familie en dat geeft toch een meerwaarde. De kamer/flat wordt besproken en wordt aangekleed door de familie zodat het voor de toekomstige bewoner een beetje als thuiskomen voelt met eigen meubilair, foto’s, enzovoort.

Hoe gaan jullie aan de slag met personen met dementie?

Ons team vraagt zoveel mogelijk informatie aan de familie van de bewoner. Wie is de bewoner, wat hebben ze als beroep gedaan, hoeveel kinderen hebben ze, wat zijn of waren hun hobby’s, wat kan hen blij maken of net verdrietig of onrustig, wat was een diepte-, hoogtepunt in haar/zijn leven. Zo kunnen we zo goed mogelijk inspelen op de noden van een bewoner met dementie.

Wat vind je belangrijk in je team?

Samenhorigheid, positivisme, een beetje humor, doorzettingsvermogen in moeilijke momenten, steun aan elkaar waar nodig. Ik vind het belangrijk dat we collega’s die een moeilijk moment hebben, aanhoren en steunen, eerlijke feedback aan elkaar geven en elkaar vertrouwen.

Welke gebeurtenis/ontwikkeling binnen de ouderenzorg maakt je blij?

Ik vind het geweldig dat woonzorghuizen meer een thuis zijn geworden en dat familie veel meer betrokken wordt. Ik ben er trots op dat wij rekening houden met de beleving en wensen van de bewoner en deze proberen te realiseren zoals met onze wensenboom.

Bedankt, Dina, dat klinkt betekenisvol. Wil je nog een laatste woordje kwijt aan de ouderenzorg-sector?

Een erg belangrijke zin in ons woonzorghuis is: ‘Pluk de dag!’. Dat kan ik iedereen aanraden.